הקליפים היקרים בכל הזמנים
- 1
מייקל וג'נט ג'קסון - Scream
קליפ החללית-סטייל של מייקל ג’קסון המנוח ואחותו ג’נט, הוא-הוא היקר ביותר בתולדות הפופ. הופק ב-1996, לקליפ הוקצב תקציב פנומנלי של 7 מיליון דולר, כשעל ההגה הופקד הבמאי מארק רומנק. חלק ניכר מהכסף יצא על עבודת העיצוב הממוחשבת של ספינת החלל הלבנה, והאפקטורה החדישה בשעתה, שגרמה לאחים לרקד בקטע עוד פחות הגיוני מהרגיל שלהם.
- 2
מדונה - Die Another Day
6.1 מיליון דולר עלה הווידאו של שיר הנושא מתוך סרט ג’ימס בונד, אשר עלה לאקרנים ב-2002. פייר? לא לגמרי ברור על מה ולמה. גם אם לוקחים בחשבון את שיעורי הסייף הממושכים שלקחה מדונה לטובת הופעתה כלוחמת, והלוחמת שנגדה, או האפקטים הוויזואליים הנלווים. חברת ההפקות השבדית Traktor הייתה אמונה על העניין. השני היקר בהיסטוריה.
- 3
מדונה - Express Yourself
מדונה היא המוזיקאית המזוהה ביותר עם אמנות הקליפים. תהילתה יצאה בעידן בו המדיום התפוצץ, והיא השתמשה בו טוב מכולן ככלי יצירתי ושיווקי. למדונה תמיד היו רעיונות להביע, כפי שמציע הטייטל של הלהיט החביב הזה. “Like a Prayer” היה מוצלח ולבטח קונטרוברסלי יותר, אבל “Express Yourself” שביים דייויד פינצ’ר (“מועדון קרב”) קיבל תקציב מדהים של 5 מיליון דולר לריקודים של הגברת והחבורה שלה.
- 4
מדונה - Bedtime Story
סכום זהה הוציאה מדונה על הקליפ הנ”ל משנת 1995. גם ל “Bedtime Story” הדאנסי והאווירתי אחראי הבמאי מארק רומנק, שבמעמדו באותה עת כבר שאב סכום ניכר מהתקציב עבור שכרו. שישה ימי צילום, ועוד תקופת פוסט פרודקשן ממושכת של שבועות, הולידו יצירה קטנה שנחשבה אקספרימנטלית בשעתה ואף הוצגה במוזיאונים. שלישי ואחרון למדונה בטופ 10.
- 5
מייקל ג'קסון - Black or White
מייקל ג’קסון חוזר להופעה שניה במדד הזה, וכל אשר אמרנו על מדונה וחשיבותה בתחום, תקף במין זכר גם עבורו. “Thriller” שלו היה כמובן ה-חותם של ג’קסון, באמת ובתמים קליפ פורץ דרך, מפאת העלילה, האורך וההשקעה. לא רק פיננסית. “Black or White” שהגיע בתחילת העשור הבא הימם שוב את האנושות, עם גניבה מטוויסטד סיסטרז בפתיחה, ולאחריה אפקט החלפת הפרצופים האייקוני. 4 מיליון דולר עלה להפיק את היצירה הזו, כולל מקולי קאלקין והרמקולים האימתניים שלו בהתחלה. בחודש שעבר מחקה MTV את “פרס הקליפ החלוצי” על שמו של ג’קסון, בשל העדויות על יחסיו עם קטינים.
- 6
גאנז אנד רוזס - Estranged
גם לגאנז היו רגעים ויזואליים זכירים יותר, אבל בהתאם למעמדם בשנת 1993 הם שפכו 4 מיליון דולר כדי לראות את סלאש דופק סולו בלב ים. הסרט הקטן והיקר הזה (כעשר דקות) תיעד וגם קיבע את הדימוי של של גאנז כלהקת על, ובלדת הרוק המפוארת “Estranged” נבחרה ללוות אותו.
- 7
פאף דדי - Victory
באותה שנה ממש, שיא עידן הכסף העצום בקליפים, נפגשו פאף דדי, נוטוריוס ביג ובאסטה ריימס על סט הצילומים כדי לקבל בברכה את הלהיט “Victory”. זה השאיר אותם עם 2.7 מיליון דולר פחות בארנק. היה צריך לשלם משכורות לדני דה ויטו ולדניס הופר שיגיחו כאן להופעה? היה. וזה נמשך שמונה דקות? נמשך. גם להרוס הליקופטר לא הולך ברגל.
- 8
אמ.סי האמר - Too Legit To Quit
אם מדברים על הופעות אורח, הרי שכאן אנו פוגשים בסנדק הסול ג’ימס בראון ובסנדק הצחוקים ג’ון בלושי. הי חבר’ה. מי זוכר את הימים בהם אמ.סי האמר היה הדבר הכי לוהט בראפ המסחרי? זה קרה ב-1991, ושני מיליון הדולר וחצי שהושקעו בהפקה של “Too Legit To Quit” נחשבו אז כדבר מופרע. האמת? גם היום.
- 9
מריה קארי עם ג'יי זי - Heartbreaker
ברט ראטנר (“אקס מן”) ביים ב-1999 את מריה קארי הלוהטת מסתבכת בחן בקליפ ל-“Heartbreaker” שלה ושל ג’יי זי. על מה הלכו 2.5 מיליון בסרטון החביב הזה? השכר של ג’רי אוקונל, הקולנוע והאחוזה, וקטע האנימציה. בעיניים של 2019, מנוסות הסמארטפונים, היוטיוב, הפקות הריאליטי ועם ההתקדמות הטכנולוגית הנחשונית שהוזילה עלויות דרמטית – זה יראה קצת מוזר, אך מדובר בקליפ התשיעי היקר בכל הזמנים.
- 10
באסטה ריימס - What's It Gonna Be
ובאותה השנה דרש וקיבל הייפ וויליאמס 2.4 מיליון דולר כדי לעשות את “What’s It Gonna Be” עבור באסטה ריימס. ג’נט ג’קסון פה, בעוד הופעה במדד, כשעיקר התקציב הופנה לאפקטים הממוחשבים של הטרנספורמציות. תלבושת הזכוכית של מר ריימס לבדה עלתה 40 אלף דולר, למדקדקים.
ראית איך מדדים עושים את החיים פשוטים במוזיקה. בוא/י לראות איך מדדים עושים את החיים פשוטים גם בשוק ההון