איתותים לכך שהביקוש הגדל למוצרי מזון הוא כאן להישאר, לפחות בינתיים
זוכרים את המחסור בנייר טואלט ובביצים בשיא הסגר?
מתברר שהציבור הישראלי ממשיך לצרוך יותר מוצרי מזון מבעבר גם לאחר שהמשק נפתח וזאת בצל מדיניות הבידודים והמשך העבודה מהבית. מנתונים שפרסמה לאחרונה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, הפדיון של רשתות המזון הישראליות עלה בכ-4.9% ביוני האחרון בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, הגם שירד בכ-2.2% לעומת חודש מאי. האם מגמה זו היא כאן כדי להישאר גם ביום שאחרי הקורונה ומה קורה בחו”ל?
הנה 6 תופעות שמאותתות כי הביקוש המוגבר למוצרי מזון יימשך, לפחות עד שיימצא חיסון ואם בודקים כיצד השפיע השפל הכלכלי הגדול על תרבות הצריכה האמריקאית, ייתכן שגם לאחר מכן.
- 1
הפחד הבריאותי והעבודה מהבית מעודדים רכישות מזון
הפלאשבקים מהתורים הארוכים מחוץ לרשתות המזון הגדולות והמחסור במוצרים חיוניים ודאי שב וצף בימים שבהם מדברים על אפשרות של סגר שני. אלא שגם מדיניות מקלה יותר שמאפשרת להסתובב בחוץ צפויה להשאיר את הביקושים הגבוהים למזון ולמוצרים לבית.
אחת הסיבות המרכזיות לעליה ברכישת מוצרי מזון היא בסגירתן של המסעדות בתקופת הסגר. גם הפתיחה המחודשת שלהם לא החזירה את קהל הסועדים בהמוניו. הציבור עדיין חושש מהתקהלויות, בעיקר קהל הפנסיונרים היותר מבוגר אך גם יותר פנוי ובעל אמצעים, ששומר על ריחוק חברתי ופשוט נשאר בבית. למעשה לפי סקר של חדשות CBS שבוצע לאחרונה 71% מהאמריקאים אמרו שהם עדיין לא יחושו בנוח לצאת לבר או למסעדה גם אם יוסרו כלל מגבלות הריחוק החברתי, לפחות עד שיימצא חיסון. בנוסף, במדינות רבות בארה”ב אמנם פתחו את המסעדות אך רק לישיבה בחוץ, במה שצמצם את כמות הסועדים בלא מעט מהן ומעלה סימני שאלה לגבי מה יהיה מודל השירות עם שובו של החורף. לבסוף, חברות עסקיות גדולות כקטנות גילו שהעובדים שלהם עובדים לא פחות טוב גם מהבית ולפי הערכות גם ביום שאחרי, רבות מהן ינהיגו מדיניות של עבודה חלקית מהבית שבהתאם עשויה להגדיל את הצורך במוצרי מזון ובישול ביתי.הפחד הבריאותי והעבודה מהבית מעודדים רכישות מזון - 2
כוח הקניה יורד בתקופה של משבר
בימים שבשגרה, שיטוט ברחובות הסואנים של ת”א מייצר תחושה שכולם יושבים ואוכלים מנות שף במסעדות. השפע שאפיין את התקופה שקדמה למשבר העניק רוח גבית לענף המסעדות ולבתי הקפה, אך בתקופה של משבר כלכלי ואבטלה גואה, כוח הקניה והיכולת לשלם על ארוחה בחוץ יורדים בצורה משמעותית. המשמעות היא שגם אם יימצא חיסון, כל עוד הכלכלה לא תתאושש, רבים ממי שהרשו לעצמם לסעוד בחוץ בתקופות של שגרה יתקשו לעמוד בכך לא רק בריאותית אלא גם כלכלית. אם משלבים זאת עם משבר בענף המסעדות וסגירתן של רבות מהן על רקע המשבר הכלכלי – המשמעות היא שחברות המזון ימשיכו, לפחות בעתיד הקרוב, לפרוח. לפי האתר Investment Zen עלות ארוחה ממוצעת בארה”ב עומדת על 4$ למול 13$ במסעדה. רק כדי לסבר את האוזן אם כל תעשיית המסעדות האמריקאית תוסט לטובת קניות בסופר, המשמעות היא תוספת של 185 מיליארד דולר בשנה לתעשיית המזון בארה”ב.
כוח הקניה יורד בתקופה של משבר - 3
אגירת מוצרים כתעודת ביטוח
בכל מה שקשור למשבר הקורונה רב הנסתר על הגלוי. האם יהיה גל נוסף וחמור בחורף? האם המדינות יחזירו את תושביהן לסגר? ומתי בכלל יהיה חיסון נגיש לכלל האוכלוסייה. לפי סקר של חברת הייעוץ והמידע NCSolutions המכירות של נייר טואלט בארה”ב זינקו בכ- 845% בין ה- 11 במרץ ל- 12 במרץ כשמדינות בארה”ב החלו להכריז על סגרים. אפקט דומה, אך ברמה יותר נמוכה הורגש במחלקות מוצרי הניקיון וההיגיינה, בקבוקי מים, קופסאות שימורים ותרופות. מצד אחד, הציבור בארץ ובעולם כבר מילא את המזנון שלו ברוב הסחורה הנחוצה לו לזמן ארוך, אך השאלה הגדולה היא אם הוא ימשיך לאגור גם בהמשך. לפי הערכות של פירמת הייעוץ האמריקאית Marsh & McLennan הציבור האמריקאי ימשיך ‘לאגור’ כסוג של תעודת ביטוח מפני גלים נוספים של המגיפה. לשיטתם, בדומה לצלקות שהותיר השפל הכלכלי הגדול של 1929 על האמריקאים שמאז המשיכו לנהוג בקימוץ וחיסכון לכל צרה שלא תבוא, גם הקורונה עשויה להביא למצב בו הציבור המצולק ימשיך לשמור אספקת נייר טואלט ופסטה לפחות חודש קדימה.
אגירת מוצרים כתעודת ביטוח - 4
העדפות הקניה משתנות
דפוסי הקניה במהלך תקופת הסגר אך גם לאחריה משתנים גם הם. כך למשל, חברות המספקות מוצרי יופי ואיפור מדווחות על ירידה במכירות בעוד מכירות מוצרי אלכוהול בארה”ב מזנקות. לפי משווקת המשקאות החריפים Wine and Spirit Wholesalers הזינוק במכירות המשקאות האלכוהוליים במכולות ובסופרים פיצו ויותר על הירידה במכירות שלהם בברים ובמסעדות. מדובר בתופעה טבעית בתקופות של לחץ וחוסר ודאות. לפי דיווחים של חברות המשווקות חטיפים, גם הרכישות שלהם עלו מאד כשאנשים יוצאים פחות ויושבים יותר מול המסכים.
העדפות הקניה משתנות - 5
המותגים הפרטיים ואריזות החיסכון משגשגים
אחת התופעות המעניינות עליה מדווחות פירמות מחקר ברחבי העולם היא שהקניות ברשתות המזון הוסטו במהלך המשבר לטובת יותר מותגים פרטיים (Private Label) שמציעות רשתות השיווק על חשבון מותגים שלרוב יקרים יותר, מעבר ממוצרי פרימיום למוצרים יותר זולים, וכן רכישה של אריזות חיסכון גדולות להבדיל מרכישות קטנות יותר, תופעות שמזכירות מאד את אלו שאפיינו את המשבר הכלכלי של 2008.
המותגים הפרטיים ואריזות החיסכון משגשגים - 6
רווקים עברו לאכול בבית
במדינות מערביות רבות מתרחשת בעשורים האחרונים תופעה שבה יותר ויותר אנשים נותרים רווקים לתקופות ארוכות יותר ומנהלים משק בית של אדם אחד. ישראל אולי מובילה את המגמה אבל גם בארץ גיל הנישואין במגמת עליה וצעירים חיים יותר לבד. במשקי בית מסוג זה, בתקופות של שגרה נהוג הרבה יותר לאכול בחוץ גם כלכלית, כאשר היתרון הכלכלי לבישול ביתי לרוב רלוונטי לכמה נפשות (לא סתם מתכונים לרוב מציעים מתכון לפחות ל- 4 נפשות).
לפי מפקד האוכלוסין האמריקאי משקי בית של אדם אחד עלו מ- 17% ב- 1969 ל- 28% ב- 2019. זאת בד בבד עם ירידה של 16% בשיעור המתחתנים בין השנים 1984 ל- 2018 למרות עליה משמעותית בגודל האוכלוסייה.
אם בעבר הרווקים נהגו לאכול יותר בחוץ, הסגר והריחוק החברתי אילצו רבים מהם ללמוד להכין אוכל בבית. ככל שחברות המזון יתאימו מוצרים לאוכלוסייה הזו, לא מן הנמנע כי הם יאמצו את הדפוסים הללו גם ביום שאחרי.המידע המוצג מסופק ע”י קבוצת קסם (להלן: “קסם“) מקבוצת אקסלנס השקעות בע”מ (להלן: “אקסלנס“) כשירות לקוראים למטרות אינפורמציה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם ואין באמור משום הבטחת תשואה או רווח. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות הערך ו/או הנכסים הפיננסים הקשורים למידע המוצג. אין לראות באמור מידע שלם וממצה של כל ההיבטים הכרוכים בנושא. לחברות מקבוצת אקסלנס וקסם יש עניין במידע המוצג. המידע האמור מבוסס על הנחות ועשוי להשתנות מעת לעת. במידע עשויים ליפול טעויות וכן לחול שינויי שוק. הנתונים נכונים למועד פרסומם.
רווקים עברו לאכול בבית