ענפים מקומיים שיושפעו מהסגר השני
ישראל נכנסה לסגר שני אחרת מהאופן שבו נכנסה לסגר הראשון. שני ההבדלים המרכזיים הם שהפעם ישראל לבד במערכה בעוד רוב מדינות העולם המערבי נותרו, בשלב זה, פתוחות ושענפי המשק מגיעים למשבר הזה ערוכים יותר בכל הקשור לעבודה מרחוק של העובדים ומבצעים שכלול של הפתרונות של קניות מקוונות. אילו ענפים בארץ צפויים להיפגע מהסגר ואילו דווקא עשויים להרוויח ממנו? הנה רשימה של 8 ענפים שיושפעו מהסגר השני, חלקם אפילו עשויים להרוויח ממנו.
- 1
קמעונאיות המזון
תמונות התורים הארוכים מחוץ לסניפי רשתות המזון והעומס האדיר בשירותי המשלוחים המקוונים לא הותירו הרבה מקום לספק. כמו בסגר הראשון שהחל לפני חג הפסח, גם הפעם הסגר מתרחש בתקופה של חגים. הציבור אמנם לא יחגוג השנה סביב שולחן עמוס משתתפים אבל החשש הקמאי מכך ששוב לא יישארו ביצים ונייר טואלט, משרת טוב את הרשתות שצפויות ליהנות מהאגירה הצפויה וכן מכך שרוב הישראלים נשארו השנה בארץ ולא נופשים בחו”ל או בבתי מלון מקומיים. חלק מהרשתות שלא היו ערוכות בסגר הראשון להתמודד עם הביקושים הגואים ובעיקר עם המשלוחים המקוונים ניצלו את הזמן לשפר את מערך האונליין שלהם ולגייס יותר עובדים, באופן שיאפשר להן לתת מענה ליותר לקוחות.
קמעונאיות המזון - 2
רשתות האופנה
רשתות הביגוד המקומיות צפויות להיות מושפעות באופן שונה זו מזו מהסגר השני. רשתות מוטות יצוא יושפעו כמובן פחות מאלו שממקדות את רוב המכירות שלהן בארץ. אלא שכפי שהוכיח הסגר הראשון וכפי שניתן לראות בתוצאות הכספיות של רשתות ביגוד ישראליות הנסחרות בבורסה, הגל הראשון של הקורונה היה עבורן מכה קלה בכנף. הרשתות שמגיעות לסגר השני מוכנות עם אתרי אונליין ושילוח מהיר ויעיל יכולות, הלכה למעשה, להמשיך לפעול גם בעת הסגר. עם זאת, חגי תשרי מתאפיינים לרוב בריבוי קניות לחג, כשהישראלים יוצאים מהבית וגודשים את הקניונים לקנות מתנות לבני המשפחה. הפעם נחגוג את החג בקרב המשפחה הגרעינית ולכן הרשתות צפויות לספוג ירידה במכירות בהשוואה לתקופות מקבילות. הבשורות המעודדות הן שמיד לאחר הסגר הראשון הציבור הסתער על הרשתות והשלים פערים, כשחדוות הבזבוזים הגיעה בין היתר גם כפיצוי לחוסר היכולת לטוס ולעשות שופינג בחו”ל. גם אחרי הסגר הנוכחי, הרשתות עשויות ליהנות מעליה במכירות שתפצה על ימי הסגר, למשל עבור הצטיידות לקראת החורף הקרב, כאמור, במיוחד כשהישראלים נשארים בבית ופחות טסים לחו”ל.
רשתות האופנה - 3
כרטיסי האשראי
ענף כרטיסי האשראי צפוי להיות מושפע לרעה מהסגר אך בטווח הארוך הוא דווקא עשוי ליהנות מהאפקט שלו. מחד היקף הקניות ברשתות המזון צפוי לזנק ובאופן כללי הקניות המקוונות צפוי לעלות בתקופת הסגר, דבר שישחק לטובת חברות האשראי שכן אנשים שבעבר הגיעו פיזית לבצע קניות והשתמשו בחלופות תשלום כמו מזומן וצ’קים וכעת יאלצו להשתמש יותר בכרטיסי האשראי. מנגד, הישראלים לא יצאו לקניונים, לא יאכלו במסעדות או ינפשו במלונות וצפויים להקטין את הצריכה בתקופת הסגר. בשנים האחרונות מנוע צמיחה של חברות האשראי היה בקניות, בחו”ל וגם בחגי תשרי הקרובים, כמו בפסח ובחופשת הקיץ הישראלים צפויים (ברובם) להישאר בבית. עם זאת, להבדיל מהסגר הקודם הישראלים יוכלו להמשיך לבצע רכישות אונליין מאתרים בחו”ל שאמורים לפעול במתכונת רגילה. לבסוף, בכל הקשור למוסר התשלומים והחזר הלוואות, עלולה להירשם הרעה בגלל הסגר שיפגע בכלכלה. הצד החיובי הוא שנתוני הצריכה בכרטיסי האשראי לאחר הסגר הראשון חזרו כמעט לחלוטין לנורמה. בטווח הרחוק יותר, העלייה בתודעת השימוש באמצעי תשלום זה לצד השקת אפליקציות תשלום על ידי חברות האשראי, צפויה לשרת את חברות כרטיסי האשראי.
כרטיסי האשראי - 4
תחום השבבים
תחום השבבים המקומי לא הושפע מהסגר הראשון וגם הפעם ספק אם הסגר ייתן אותותיו על פעילותו. אדרבא, תחום זה אף נהנה מפריחה בביקושים שכן הישראלים נותרים בבית, צורכים יותר אינטרנט ולפיכך זקוקים יותר לרוחב פס. אם לא די בכך, מדובר בתחום מוטה ייצוא כשכלכלות העולם המערבי כאמור, בשלב זה אינן בסגר, בניגוד לסיבוב הקודם.
תחום השבבים - 5
חברות התרופות
תחומי המזון והרפואה נחשבים מאז ומתמיד תחומים דפנסיביים בתקופות של משבר וגם הפעם הסגר השני לא צפוי להזיק להן. רוב החברות הפועלות בתחום מוגדרות כמפעלים חיוניים ולכן פעילות הייצור לא אמורה להיפגע. חברות הפארמה הישראליות ברובן מוטות ייצוא ולפיכך הלקוחות המרכזיים שלהם נמצאים בכלל מעבר לים.
חברות התרופות - 6
ענף התקשורת
ההשפעה על חברות התקשורת המקומיות צפויה להיות מורכבת. מחד, השימוש בשירותי רוחב פס צפויים לעלות (גם עובדים מהבית וגם לומדים מהבית) וגם הביקוש לשירותי סטרימינג אמור לגדול עם יותר זמן מסך. מנגד, התקווה כי בחגי תשרי הישראלים יחזרו לנפוש מחו”ל, ותהיינה צפויות הכנסות משירותי נדידה (תשלומים לחברות התקשורת בעת שימוש בטלפונים בחו”ל) צפויות לרדת. מידת ההתאוששות של חברות התקשורת מהסגר תלויה מאד בשיעור היעילות שלהן.
ענף התקשורת - 7
התעשייה המסורתית
תחומי התעשייה נחשבים ברובם שירותים חיוניים ולכן המפעלים של החברות הפועלות בתחום צפויים להמשיך לעבוד. בניגוד לסגר הקודם שהשפיע במקרים מסוימים לרעה על הביקושים מהחברות המקומיות בגלל שכל העולם היה נמצא בסוג של סגר, העובדה שרוב החברות התעשייתיות המקומיות מוטות ייצוא, ישחק הפעם לטובתן. במובן זה, גם החרפת ההאטה הכלכלית במשק המקומי בעקבות הסגר תשפיע באופן מוגבל על החברות התעשייתיות מוטות הייצוא שיותר מושפעות מהמתרחש בעולם.
התעשייה המסורתית - 8
ציוד לבית וספורט
ביתנו מקדשנו אומרים? הסגר הראשון הוליד את המעבר לעבודה מהבית וגם לאחר שנפתח, מעסיקים רבים גילו שאפשר לנהל את העובדים גם בשלט רחוק, לפחות בחלק מימי השבוע. השילוב של עבודה מהבית והעדר מסגרות חינוכיות לצד חוסר ודאות גם לגבי התקופה שלאחר פתיחת הסגר גרמו למשקי בית רבים להפוך את הלימון ללימונדה ולשדרג את הבית. מי שנהנו מכך וצפויות להמשיך להפיק מכך רווח בסגר השני, הן חברות שמוכרות מוצרי חשמל (בעיקר טלוויזיות ושואבי אבק אלחוטיים), ריהוט, ציוד משרדי, משחקים וכן ציוד ספורט כמו אופניים, הליכונים, משקולות, כדור סל ביתי ועוד. גם רשתות שמוכרות טרמפולינות ובריכות שחיה ביתיות נהנו מביקושים גבוהים שכעת עשויים לשוב ולפרוח.
המידע המוצג מסופק ע”י קבוצת קסם (להלן: “קסם”) מקבוצת אקסלנס השקעות בע”מ (להלן: “אקסלנס”) כשירות לקוראים למטרות אינפורמציה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם ואין באמור משום הבטחת תשואה או רווח. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות הערך ו/או הנכסים הפיננסים הקשורים למידע המוצג. אין לראות באמור מידע שלם וממצה של כל ההיבטים הכרוכים בנושא. לחברות מקבוצת אקסלנס וקסם יש עניין במידע המוצג. המידע האמור מבוסס על הנחות ועשוי להשתנות מעת לעת. במידע עשויות ליפול טעויות וכן לחול שינויי שוק. הנתונים נכונים למועד פרסומם.
ציוד לבית וספורט - 9